Demet'in de Hande'nin de klipleri taklit
Bugüne kadar yaklaşık 1000 klip çekmiş. İclal Aydın'ın eski eşi ve kızının babası yönetmen Kemal Başbuğ ile rock, pop ve arabesk dünyasında kamera arkasında yaşananları konuştuk.
Helin AVŞAR / havsar@htgazete.com.tr
Kimlere klip çekerken “Bitse de gitsek” demiş? Çalışmayı en çok sevdiği isimler kimler? Peki hangi sanatçı çok rahat hangisi panik, bugüne kadar yaklaşık 1000 klip çekerek bir rekora imza atan yönetmen Kemal Başbuğ’la hem konuştuk hem de klibe yakın bir çekim yaptık.
* Türkiye’de ilk klip çeken yönetmenlerden biri sizsiniz, toplam kaç klipte imzanız var?
15 senedir klip çekiyorum, eskilerden bir tek ben kaldım. Benden önce Tayfun Dinçer falan vardı. Tam olarak bilmiyorum, bini geçmiştir çektiğim kliplerin sayısı.
* “Tutmaz” dediğiniz halde şarkısı hit olan çıktı mı?
Yok hayır, çıkmadı.
* Bu kadar çok işe imza atınca tekrara düştüğünüz olmuyor mu?
Kliplerin de modası var. Teknoloji de ilerliyor, bazen çektiğim eski klipleri seyrederken çok kızıyorum.
* Sizin diğer klip yönetmenlerinden farkınız nedir?
Benim en büyük farkım tecrübem. Klip çekmenin görselliğin ötesinde yan unsurları var. Klip bence bir matematik... Siz her zaman kendi istediğinizi yapıp karşınızdakine sunamıyorsunuz. Çektiğiniz tarzlar, sanatçılar değişik. Rock söyleyene de arabesk söyleyene de pop söyleyene de klip çekiyorum. Her tarz klip konusunda çok tecrübeliyim.
YAVUZ BİNGÖL RAHATTIR, ZERRİN ÖZER PANİK,
* Bu kadar çok sanatçıyla çalışınca onlar hakkında çok şey biliyorsunuzdur....
Ohoo neler biliyorum. Hani klasik herkes kitap yazıyor ya bana da geçen gün yazsana dediler...
* Yazabilir misiniz peki?
Yazarlık yapamam ama yaşadıklarımı paylaşabilirim. Çünkü çok değişik şeyler yaşadım.
* Peki bize en sevdiğiniz isimlerin özelliklerini sıralayabilir misiniz?
Mesela Yavuz Bingöl’ü çok severim. Yavuz çok gamsızdır, hiç umurunda değildir klip falan, kendini teslim eder, çok rahattır. Zerrin Özer biraz paniktir. Orhan Gencebay yönetmene hiç karışmaz. Yeni çıkmış birçok isimden çok daha saygılı, işini önemseyen bir adamdır.
* Tarkan’la çalıştınız mı?
Tabii. Tarkan’ın ilk klibini ben çektim. Onu ilk televizyona çıkaran da benim. O zaman Star’da çalışıyordum. Tarkan’ı çok seviyorum çünkü o günkü Tarkan ile bugünkü Tarkan arasında hiçbir fark yok. Çok iyi bir insan. Star olmak tek başına hiç önemli değil, starlığın başında öncelikle mütevazı olmak gerekir.
HİÇ KİMSENİN KAPRİSİYLE KARŞI KARŞIYA KALMAM
* Çalıştığınız isimlerden en kaprislisi kimdi peki?
Çekimlerden önce yaptığımız görüşmelerde o insanın kişiliği hakkında fikir sahibi olurum, yani kaprisli midir değil midir bilirim. Dolayısıyla hiç kimsenin kaprisiyle karşı karşıya kalmam.
* Kaprisli olduğunu fark ettiğiniz için çalışmaktan vazgeçtiğiniz isimler oldu mu?
Kaprisli olduğu için değil ama çalışmak istemediğim sanatçılar var. Mesela artık Yıldız Tilbe ile çalışmıyorum.
* Neden?
Yıldız’ı çok severim ama onunla iş yapmak istemiyorum. Hakan Peker ile de aynı şekilde. Yani özellikle, tercih etmediğim için çalışmadığım insanlar var.
SANAT CAMİASI HEM ZAVALLI HEM DE ZOR
* Sanat camiası dışarıdan bakanlara çok parlak görünüyor sizce nasıl bir dünya içinde bulunduğunuz? Bence çok zavallı ve çok zor bir dünya. Tutunmak çok zor bir kere... Bir de o televizyonun sihrine kapıldıktan sonra kopmak çok zor. Kopanlar bunalıma giriyor.
* Bunalıma girip “Yeniden patlamak istiyorum” diye gelen oluyor mu? Bunu açıkça söylemiyorlar ama insanlar patladıkları albümün tarzını değiştirince hayal kırıklığına uğruyor. Bunun Türkiye’deki en büyük örneği Burak Kut. Burak Kut’un Bebeğim diye bir şarkısı vardı, o albümünden sonra Amerika’ya gitti, klip çekti, sonra biraz rock havasına girdi ve düşüşe geçti. Ondan sonra da kendini zor toparladı. Şimdi de Hande Yener. O da tarzını çok değiştirdi. Tarkan’ın son albümünü aldım, tıpkı ilk albümleri gibi. Yadırgamadım, yabancılaşmadım, çok beğendim. Bu yüzden de şu anda çok başarılı. Sanatçı hangi tarzla çıkışı yakaladıysa öyle devam etmeli maalesef. Böyle bir durumda, o günkü tarzda bir şeyler yapalım diye gelenler oluyor ama “Bittim, yandım” diye gelen olmadı.
* Klip yaptığınız sanatçılar arasında şu an adı anılmayan var mı? Berdan Mardini mesela. Aman Aman diye bir şarkıyla çıktı, iyi bir klip yaptık bir yerlere geldi ama şimdi eskisi gibi değil bence. Eski formatında albüm yapmıyor.
* İlk yönettiğiniz klibi hatırlıyor musunuz? Deniz Arcak- Zehir Ettin, ikincisi de Tarkan- Selam Ver.
* Bir sanatçıyı nasıl havaya sokarsınız?Türkiye’de en rahat çalışılan yönetmenlerden biriyim. Panik değilimdir her zaman bir B planım vardır. Ali Güven’e ilk klibini çekerken kamera karşısında elleri titriyordu. Sonunda iki duble viski içirip öyle çektik. Gökhan Özen Aramazsan Arama şarkısına klip çekerken ayakta dans edemiyordu. Biz de oturtup çektik. Bu da ister istemez sanatçıda rahatlık yaratıyor, size güveniyor ve kendini bırakıyor. Kendini bıraktıktan sonra zaten her şey yolunda gidiyor. Benim oyuncuya oyun gösterme yeteneğim çok iyi olduğu için sanatçıya da el kol hareketidir, duruştur, pozisyondur rahatça gösteriyorum.
* İllallah ettiğiniz, bitse de kurtulsam dediğiniz klip çekimleriniz oldu mu? Şarkısından da anlaşıldığı gibi Özcan Deniz’in klibinden illallah dedim. Bir de Yıldız’a çektiğim son klipte Seni Var Ya şarkısıydı “Bitse de gitsek” dedim.
* Sanatçılarla mı uğraşmak zor, yoksa etrafındaki ekiple mi? Benim için sıralama birinci sırada sanatçı ikinci sırada prodüktör gelir. Bazen prodüktör bir, sanatçı ikinci sırada olabilir. Bu bir ekip işi. Esasında yönetmen teknik bir adamdır ama bizde yönetmenden her şeyi bekliyorlar, yanlış bir şey.
* Kötü bir şarkıyı klip kurtarır mı? Kötü bir şarkıya istediğiniz kadar iyi klip çekin hiçbir şey olmaz.
Taklit kliplere sinir oluyorum
* Şu aralar en çok hangi klipleri beğeniyorsunuz?
Megalomanlık olacak ama Gripin’in Durma Yağmur adlı şarkısına çektiğim klibi beğeniyorum. Bir de Tan’ın Taş Yürekli adlı parçasına çektiğimi...
* Yabancı kliplerin taklit edilmesi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Çok sinir oluyorum.
* Kimlerin klipleri taklit?
Demet Akalın’ından tutun Hande Yener’inkilere kadar birçok sanatçının klibi taklit. Neredeyse birebir. Alan memnun satan memnun bir şey diyemiyorum.
* Mahsun Kırmızıgül’ün yönetmenliği hakkında ne düşünüyorsunuz?
Mahsun iyi arkadaşımdır.
* Çalıştınız mı birlikte?
Tabii, Mahsun’u da televizyona ilk ben çıkardım. Sinema sektöründe yönetmenlik yapınca herkes olumsuz tepki gösterdi ama ben ayakta alkışlanması gerektiğine inanıyorum. Hiç kimse vıdı vıdı yapmasın.
Aldattım ve aldatıldım
* Çapkın mısınız?
Yaşım biraz ilerledi ama gençliğimde çapkınlık yaptım. Ama şu anda çok mutlu bir evliliğim olduğu için çapkınlığın “Ç”si bile doğru olmaz.
* Kadınların ahlaksız teklifler aldığını çokça duyuyoruz, siz hiç böyle teklifler aldınız mı?
Eskiden bu çok oluyordu. Ama yakışıklıymışsınız, zekiymişsiniz alakası yok, adınız yönetmen.
* Peki, hiç aldattınız mı?
Aldattım. İyi bir ilişkim varsa aldatmam ama mutsuzsam her erkek gibi aldatırım.
* Aldatıldınız mı?
Aldatıldım. Hatta çok kötü bir aldatılma, yakalayarak aldatıldım.
* Nasıl yakaladınız?
Cep telefonunda mesajlarını gördüm.
* Kim bu sizi aldatan kadın?
Kim olduğunu söylemek bana yakışmaz.
Eski eşim İclal Aydın’la görüşmüyorum
* Evlilik tecrübeleriniz size ne söylüyor?
Bence en önemli şey sevgi. İki kişinin birbirini çok sevmesi gerekiyor.
* Kızınızla aranız nasıl? Boşandınız ve bir başkasıyla evlendiniz... Kızınız etkilendi mi bu durumdan?
Kızımla aram çok iyi. Boşanmamızdan da başkasıyla evlenmemden de etkilenmedi çünkü eşim onu o da eşimi çok seviyor. Bu çok dinamik bir faktör.
* Eski eşiniz İclal Aydın ile görüşüyor musunuz, arkadaş kalabildiniz mi?
Yok hayır eski eşimle görüşmüyorum.
* Kızınız için de mi görüşmüyorsunuz?
Örneğin kızınız için yemeğe çıktığınız olmuyor mu? Yok hayır, hiçbir şekilde görüşmüyoruz