Habertürk
    Takipde Kalın!
      Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin

        İngiliz şarkıcı Adele yeni bir albüm çıkartmış, on gün içerisinde bir milyondan fazla satmış ve albümdeki parçalardan birinin, “Milyonlarca Yıl Önce”nin Ahmet Kaya’nın tâââ 1986’da okuduğu “Acılara Tutunmak” isimli şarkısından çalıntı olup olmadığını günlerden buyana tartışıp duruyoruz...

        “Adele hırsız mı, değil mi? Ahmet Kaya’dan yürüttü mü, yürütmedi mi?” tartışmasını şimdilik bir tarafa bırakıp size bilmediğimiz, dinlemediğimiz ve içerisinde aynı nağmelerin bulunduğu Arapça bir şarkıdan bahsedeyim...

        Şarkının ismi “Sözler” demek olan “Kelimât” ve son 25 seneden buyana Arap dünyasının en meşhur ve en fazla dinlenen sözlü eserlerinden biri...

        “Kelimât”, çağdaş Arap edebiyatı ile musikisinin çok önemli üç isminin ortak eseri: Güfteyi modern Arap şiirinin önde gelen şairlerinden olan ve 1998’de ölen Suriyeli diplomat Nizar Kabbânî yazmış; besteyi yine çağdaş Arap müziğinin çok önemli bir müzisyeni, Lübnanlı kompozitör ve orkestra şefi İhsan el-Munzar yapmış ve şarkıyı bir başka Lübnanlı, Arap âleminin bugün en çok sevilen ve en fazla satan hanım şarkıcısı olan Macide el-Rûmî de okumuş!

        ROMANTİZM YAĞMURU...

        Nizar Kabbânî’nin nefis şiirinin ilk mısralarını Türkçe’ye çevirmeye çalışayım:

        Şair “Benimle dansettiği sırada söylediği sözler diğer kelimeler gibi değildi. Kollarımdan tutup bulutlara çıkartır, kapkara gözlerimden büyük damlalar yağmur gibi dökülürken beni akşamların güllerle bezeli penbe balkonuna götürürdü...” diye başlıyor... Kabbânî’nin mısraları işte böyle bir romantizm içerisinde devam ediyor ve 12 dakikalık şarkıyı dinlerken Macide’nin kendisi gibi gayet hoş olan sesi ile başka iklimlere gidiyorsunuz!

        Şimdi, her üç sanatkârı biraz daha anlatayım:

        1923’te Şam’da doğan Nizar Kabbânî, birkaç nesil önce Konya’dan Suriye’ye yerleşmiş ve aslen Türk olan bir ailenin mensubuydu. Meslek olarak diplomatlığı seçti, bir ara İstanbul’da da bulundu, ardarda şiir kitapları yayınladı ve Mahmud Derviş ile beraber çağdaş Arap Edebiyatı’nın en önemli iki şairinden biri kabul edildi. Sonraki senelerde Hafız Esed yönetimi ile arası açılınca Avrupa’ya yerleşti, Mısır ile İsrail arasında 1978’de yapılan Camp David Anlaşması’na karşı çıkınca da şiirleri ve şiirlerinden yapılan besteler bu defa Mısır’da yasaklandı... Hayata 1998 Nisan’ında Londra’da bir kalp krizi neticesinde veda ettiğinde eserleri artık serbest bırakılmıştı ve modern Arap Edebiyatı’nın en büyük şairi kabul ediliyordu.

        1948’de Beyrut’ta doğan İhsan el-Munzar ise, 1980’li senelere kadar bir müzik stüdyosunda çalışan, günlük ve kısa şarkılar yapan ismi duyulmamış bir besteci idi... Yıldızı 80’lerin ortalarında parladı, bir ara Beyrut televizyonunun başına geçti, eserleri çok daha fazla bilinir oldu ve 1991’de piyasaya çıkan “Kelimât” sayesinde şöhreti daha da arttı ve “Kelimât”ı artık klasik gibi olan el-Munzar, bugün Arap Popu’nun en seçkin bestecisi olarak biliniyor...

        Ve, Macide el-Rûmî, yahut tam ismi ile Macide el-Rûmî Berâdî...

        1956’da Lübnan’ın Sur şehrinde doğdu. İmparatorluk zamanında Türkiye ile Lübnan arasında gemicilik yapan köklü bir Arap ailesinden geliyordu ve şimdi soyadı olarak kullandığı el-Rûmî kelimesi de ailesinin “Rûm ülkesi” yani Anadolu ile bağlantısını gösteriyordu. Yıldızı 1980’lerin sonunda parlamaya başladı, “Kelimat”ı okumasının ardından şöhreti daha da arttı ve Arap dünyasının Ümmügülsüm’den sonraki en güçlü sesi Feyruz’un vârisi kabul edildi. Bizde pek bilinmez ve tanınmaz ama, Macide, senelerden buyana Arap Müziği’nin en saygın kadın solistidir!

        ŞU ADRESİ BİR TIKLAYIN!

        Şimdi size bir web adresi veriyorum: “www.youtube. com/watch?v=wi1jIp_7Buk”a girin ve Macide’den “Kelimât”ı dinleyin...

        Ahmet Kaya’nın “Acılara Tutunmak” isimli şarkısının nağmelerini burada da işitecek olan hassas kulaklar için kısaca söyleyeyim: “Acılara Tutunmak”ın ilk icrası 1986’dadır, “Kelimât” da o senelerde bestelenmiş ve 1991’de best-seller olmuştur...

        Ama, Macide’yi dinlerken “Kim kimden yürüttü? Adele hırsız mı? Yoksa Araplar da mı Ahmet Kaya’dan çalmışlar” gibisinden düşünceleri bir tarafa bırakın, zihninizi boşaltın ve kendinizi Macide’nin billur gibi sesine bırakın...

        Arap Müziği’nin bu nefis sesli yorumcusunun diğer icralarını da dinlemek isteyip böylesine mükemmel bir sesin mevcudiyetinden haberdar olduğunuz için memnuniyet hissedeceğinize eminim...

        Diğer Yazılar