Habertürk
    Takipde Kalın!
      Günlük gelişmeleri takip edebilmek için habertürk uygulamasını indirin
        Sesli Dinle
        0:00 / 0:00

        Meta CEO’su Mark Zuckerberg’in son açıklamasıyla birlikte bir çoğumuzun ilk kez gündemine

        girdi ‘Metaverse’ kavramı. Oysa, teknoloji ve oyun devleri üzerinde yıllardır çalışıyor. Meta, eski

        adıyla Facebook’un 2014’te Oculus VR’ı satın almasından bugüne sanal gerçeklik teknolojisine

        ciddi yatırımlar yaptığı biliniyor.

        DSL Collection Sanal Gerceklik Muzesi
        DSL Collection Sanal Gerceklik Muzesi

        Peki, nedir Metaverse?

        Zuckerberg’in tanımıyla, “Bir sonraki dijital ortamda izlemekle kalmayıp, deneyimin içinde

        olduğunuz daha sürükleyici ve somutlaştırılmış internet olacak ve biz buna ‘Metaverse’

        diyoruz.”

        İnsanların VR başlıkları ve çeşitli donanımlar ile bağlanabileceği üç boyutlu bir sanal evren;

        Teknolojinin birçok öğesinin sınırlarını zorlayacak ‘ikinci bir dünya’. AR, VR ve oyun

        teknolojilerinin gelişimiyle birlikte, burada iş ve eğlence dünyasının bağlantı kurduğu sanal bir

        dünya öngörülüyor; fiziksel dünyada yapılan ne varsa burada hayata geçirmek mümkün.

        Metaverse içinde gerçek şehirler de yerini almaya başladı. İlk adım atan şehir Seul. Sanal

        gerçeklik donanımlarıyla şehir sakinleri evlerinden çıkmadan devlet işlemlerini yapabilecekler.

        Sanal bir belediye ofisi de kurmayı planlayan Seul, üç boyutlu belediye avatarları ile kamu

        hizmeti vermeyi planlıyor.

        Metaverse bugün geldiği noktada, güncel sanatı tüketme ve deneyimleme şeklimize de yeni

        bir boyut getiriyor.

        REKLAM
        VR WSPark DSLCollection Sansar Projects
        VR WSPark DSLCollection Sansar Projects

        Metaversde İlk Sergi: ‘The Land of Post-Photo’

        Second Life'ın yapımcıları Linden Labs'in sanal evreni olan Sansar'da, bir dizi kurum yer almak

        ve koleksiyonlarını sergilemek için şimdiden sırada.

        Sansar'da yer alan VR Art Village projesinde, RMN-Grand Palais, Pingshan Güzel Sanatlar

        Müzesi ve NYU Tisch Sanat Okulu için sanal araziler alındı.

        The Land of Post-Photo Sergisi VR WSPark
        The Land of Post-Photo Sergisi VR WSPark

        Geçtiğimiz hafta, NYC'nin Washington Square Park'ından esinlenerek tasarlanan sanal

        gerçeklik kozmopolit parkı olan VR WSPark’ta, ilk sergi gerçekleşti.

        ‘The Land of Post-Photo’ başlıklı sergide, Prof. Snow Yunxue Fu ve NYU Tisch Sanat Okulu

        Fotoğraf ve Görüntüleme Bölümü öğrencilerinin küratörlüğünde 3D görüntüleme sanat

        eserlerine yer verildi. NYU’nun sanal okul binasında dersler ve etkinlik programlarına da yer

        verilmesi planlanıyor.

        Sothebys Decentraland
        Sothebys Decentraland

        Gösterilen sanatçılar arasında Ming Shiu, Melody Ball, Liz Speiser, Tonia Zhang, Fiona

        Beswick, Isabelle Beauchamp, Tony Wang, Devan Marz, Grace Redman, Yvette Fu, Snow

        Yunxue Fu ve V-Human Avatar var.

        Serginin en büyük destekçilerinden biri de koleksiyoner Sylvain ve Dominique Levy çifti.

        Gu Dexin, Yang Fudong, Jia Aili, Zeng Fanzhi ve Ai Weiwei’in eserlerinin yer aldığı çağdaş Çin

        sanatı odaklı DSLCollection’ın arkasındaki Levy’ler, 2012’den beri video oyunları ve sanal

        gerçeklik teknolojileri aracılığıyla koleksiyonlarını sergiliyor.

        REKLAM
        DSL Collection
        DSL Collection

        Koleksiyondaki eserlerin parçalandığı Forgetter video oyununun ortak yapımcılığını üstlenen

        Levy’nin koleksiyonu yakında yeni bir video oyununda daha gösterilecek: ‘June: Tales from

        Cyberspace’.

        DSLCollection’a erişimi arttırmak için Lévy, 2019'da açılan Shenzhen'deki Pingshan Sanat

        Müzesi, Bogota'daki Kolombiya Ulusal Müzesi, Ukrayna Ulusal Sanat Akademisi (MARI)

        Modern Sanat Araştırma Enstitüsü ve Afrika'daki pek çok kurumda VR odaları kuruyor, Oculus

        Rift kulaklıkları tedarik ediyor.

        Bir başka vizyoner, Hintli sanatçı ve galerist Amrit Pal Singh. Geçtiğimiz dokuz ayda NFT

        satarak 1 milyon dolar kazanan Singh, sahip olduğu NFT’leri sergilemek için metaverse’den 30

        Ethereuma bir arsa alarak ilk sanat galerisini açtı.

         Sotheby's Decentraland
        Sotheby's Decentraland

        Sotheby's ve Berlin merkezli König Galerie de kendi NFT müzayedelerini gerçekleştirdiği

        Decentraland'da galerilerini inşa etmiş durumda. (Kendi kripto para birimine sahip

        Decentraland, The Sandbox ile birlikte en yüksek arazi fiyatına sahip sanal evrenlerden biri

        olarak dikkat çekiyor. Kanadalı kripto platformu Tokens.com’un, burada 5th Avenue ile eşdeğer,

        lüks tüketim markalarının sanal mağazalarının merkezi olarak tanımlanan Fashion Street'te 2.4

        milyon dolara bir parsel satın aldığı biliniyor.)

        Konig Gallerie Decentraland 2
        Konig Gallerie Decentraland 2
        REKLAM

        2022’de Metaverse’i hangi gelişmeler bekliyor?

        Zuckerberg, Metaverse temel özelliklerinin yaygınlaşmasının beş ila on yıl sürebileceğini tahmin

        ettiklerini söylese de, 2022’de birbirinden ilginç gelişmeler kapıda.

        Merkeziyetsiz ve sınırlı arzı olan kripto para, Metaverse ile gerçek dünyayı ekonomik olarak

        birbirine bağlayacak. Şimdiden, Metaverse içinde kullanılacağı düşünülen alt coinler

        zirvede.

        Konig GallerieDecentraland
        Konig GallerieDecentraland

        Yeni teknolojiye yatırım yapan şirketlerin en başında bir de Microsoft var. Hologramları aktif

        olarak kullanan yazılım devi, artırılmış gerçekliği sanal gerçeklik ile birleştirdiği platform

        Microsoft Mesh’te, karma ve genişletilmiş gerçeklik (XR) uygulamaları geliştiriyor. XBox’la

        yıllardır dünya çapında milyonlarca oyuncuyu canlı bir şekilde birbirine bağlayan şirket,

        hologram ve sanal avatarlar dahil olmak üzere karma gerçekliği 2022’de Teams’e getirecek.

        Binance ve Coinbase’in dünyanın önde gelen bankalarından daha çok güçlendiği, video oyun kullanıcılarının 1.5 milyarlık bir topluluğa dönüştüğü, sanal araziler için şirketlerin birbiriyle yarıştığı ilginç bir dünyadayız artık.

        “Metaverse” terimini 1992’de ilk kez ortaya atan yazar Neal Stephenson’ın sanal gerçeklik

        ortamlarındaki gerçeğe yakınlığı tasavvur ettiği bilimkurgu romanı “Snow Crash”i okumanızı ve

        Steven Spielberg’in yönetmenliğini üstlendiği, Metaverse’i en iyi anlatan ‘Ready Player One’

        filmini izlemenizi şiddetle tavsiye ediyorum.

        Diğer Yazılar